Op onze werkzaamheden zijn de hierna vermelde algemene voorwaarden van toepassing:

Algemene Voorwaarden – de-raadsman

Dit zijn de algemene voorwaarden van de-raadsman (“de raadsman”). Het adres van de raadsman is Wildenborg, 7, 3772 ZA Barneveld, met het KvK-nummer 77837061.

Mocht u vragen hebben over deze voorwaarden, dan kunt u contact opnemen via deraadsman@protonmail.com of via 0686835040 

Wij hebben het recht deze algemene voorwaarden te wijzigen. U stemt ermee in dat steeds de laatste versie van deze algemene voorwaarden op de opdracht van toepassing zal zijn. Afspraken die afwijken van deze algemene voorwaarden zijn alleen geldig indien deze schriftelijk zijn vastgelegd.

Artikel 1 – Dienstverlening

Onze dienstverlening bestaat uit het geven van juridisch advies en het maken en beoordelen van contracten en alles wat daarmee verband houdt in de ruimste zin. Voorts het verlenen van diensten op het gebied van mediation, conflictbeheersing en onderhandelingen.
Alsmede het verrichten van (online) onderzoek naar personen en bedrijven.

Artikel 2 – Toepassing Algemene Voorwaarden

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en opdracht tussen de raadsman en u (de “Opdrachtgever”). Wij zullen deze algemene voorwaarden op verzoek kosteloos aan u toezenden. De algemene voorwaarden zijn ook beschikbaar op www.de-raadsman.nl.

Artikel 3 – Totstandkoming opdracht

De opdracht komt tot stand wanneer Opdrachtgever laat blijken met de opdracht in te stemmen. Opdrachtgever heeft in ieder geval ingestemd als opdracht schriftelijk is vastgelegd en ondertekend door Opdrachtgever en Opdrachtnemer. Ook komt de opdracht tot stand indien de Opdrachtgever (stilzwijgend) instemt met een aan hem verzonden opdrachtbevestiging.

Artikel 4 – Offertes en aanbiedingen

  1. Alle door de raadsman gemaakte aanbiedingen en offertes zijn vrijblijvend, tenzij anders afgesproken. Een aanbod in een offerte geldt enkel voor de specifieke onderliggende opdracht (en niet voor eventuele toekomstige opdrachten).
  2. Als de Opdrachtgever aan de raadsman gegevens verstrekt, mag de raadsman ervan uitgaan dat deze kloppen en zal hij zijn offerte hierop baseren.

Artikel 5 – Prijs

  1. de raadsman mag de prijs voor de dienstverlening tussentijds verhogen als er onvoorziene en kostprijsverhogende omstandigheden plaatsvinden na de totstandkoming van de opdracht.
  2. Als de raadsman genoodzaakt is om de prijs te verhogen door de omstandigheden genoemd in het vorige artikel, dan heeft de Opdrachtgever het recht de opdracht te annuleren. Reeds gemaakte kosten of uren worden in rekening gebracht. Opdrachtgever heeft in dergelijke gevallen geen recht op compensatie of schadevergoeding.
  3. De prijs is exclusief eventuele onkosten van de raadsman en exclusief btw en andere heffingen van overheidswege. Te maken onkosten dient de raadsman van te voren te melden bij Opdrachtgever en daarvoor instemming te vragen.

Artikel 6 – Betaling en incassokosten

  1. Opdrachtgever moet altijd binnen veertien dagen na factuurdatum betalen. de raadsman zal elke veertien dagen factureren, tenzij anders overeengekomen.
  2. Als Opdrachtgever de factuur niet op tijd betaalt, is hij van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is dan de wettelijke rente (als hij een consument is) of de wettelijke handelsrente (als hij een onderneming is) plus 1% verschuldigd. De rente over het opeisbare bedrag wordt berekend vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
  3. Als Opdrachtgever in verzuim is, is hij tevens alle buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd aan de raadsman. Bij een factuurbedrag tot €267 zullen deze kosten €40 zijn. Bij een hoger factuurbedrag zijn de maximale incassokosten als volgt:
  • 15% over de eerste € 2.500;
  • 10% over het deel dat daarna overblijft, tot € 5.000;
  • 5% over het deel dat daarna nog overblijft, tot € 10.000;
  • 1% over het deel dat daarna nog overblijft, tot € 200.000;
  • 0,5% over het overige deel, waarbij de totale incassokosten maximaal € 6.775 bedragen.
  1. De volledige vordering van de raadsman op Opdrachtgever is onmiddellijk opeisbaar als:
  • Opdrachtgever een betalingstermijn overschrijdt;
  • Opdrachtgever failliet is verklaard of in surseance van betaling verkeert;
  • Opdrachtgever (vennootschap) ontbonden of geliquideerd wordt;
  • Opdrachtgever (natuurlijk persoon) onder curatele wordt gesteld of overlijdt.

Artikel 7 – Contractsduur

  1. de raadsman en Opdrachtgever gaan de opdracht aan voor onbepaalde tijd, tenzij Partijen anders overeenkomen.
  2. Bij een opdracht voor onbepaalde tijd gelden de volgende opzegtermijnen:
  • de raadsman kan de overeenkomst opzeggen per de eerste van de maand. De opzegtermijn is één maand. de raadsman zegt op per aangetekende brief.
  • Opdrachtgever kan de overeenkomst opzeggen per de eerste van de maand. Voor Opdrachtgever geldt een opzegtermijn van één. Opdrachtgever zegt op per aangetekende brief en vermeldt daarbij de reden van opzegging.
  • Partijen kunnen in gezamenlijk overleg de overeenkomst op elk moment beëindigen.

Artikel 8 – Uitvoeringstermijn

  1. Als Opdrachtgever een vooruitbetaling is verschuldigd of informatie of materialen ter beschikking moet stellen, gaat de termijn waarbinnen de raadsman de werkzaamheden moet afronden pas in als de betaling, informatie of materialen zijn ontvangen door de raadsman.
  2. Als voor de uitvoering van de opdracht een termijn is overeengekomen of opgegeven, is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van een termijn dient Opdrachtgever de raadsman eerst schriftelijk in gebreke te stellen.
  3. Opdrachtgever kan de opdracht niet ontbinden door termijnoverschrijding van de raadsman. Dit geldt niet als de uitvoering blijvend onmogelijk is of als de raadsman de opdracht ook niet uitvoert binnen een door de raadsman opnieuw schriftelijk medegedeelde termijn.

Artikel 9 – Derden

de raadsman mag werkzaamheden (deels) laten verrichten door derden. Artikelen 7:404 BW (uitvoering door bepaalde persoon), artikel 7:407 lid 2 (hoofdelijke aansprakelijkheid) en 7:409 BW (overlijden van bepaalde persoon) zijn niet van toepassing.

Artikel 10 – Uitvoering opdracht

  1. de raadsman zal de opdracht naar zijn beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
  2. de raadsman mag de opdracht in verschillende fasen uitvoeren en de uitgevoerde delen afzonderlijk factureren.
  3. Als de raadsman de opdracht in fasen uitvoert, kan hij de uitvoering van de onderdelen van een volgende fase opschorten, totdat Opdrachtgever de resultaten van de vorige fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
  4. Opdrachtgever zorgt dat hij tijdig alle informatie of materialen aan de raadsman verstrekt, die noodzakelijk zijn voor de raadsman om de opdracht uit te voeren.
  5. Als Opdrachtgever de noodzakelijke informatie of materialen niet tijdig verstrekt, mag de raadsman de uitvoering van de opdracht opschorten en de extra kosten die voortvloeien uit de vertraging factureren. de raadsman is niet aansprakelijk voor schade die ontstaat doordat de raadsman is uitgegaan van door Opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.

Artikel 11 – Wijziging opdracht

  1. Als tijdens de opdracht blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering het noodzakelijk is om de inhoud van de opdracht te wijzigen of aan te vullen, dan zullen partijen dat in onderling overleg doen.
  2. de raadsman kan de overeengekomen prijs verhogen of verlagen. de raadsman zal (als het mogelijk is) daarvan vooraf een prijsopgaaf doen. Door een wijziging van de opdracht kan ook de opgegeven termijn van uitvoering veranderen. Opdrachtgever aanvaardt de mogelijkheid van wijziging van de opdracht, prijs en uitvoeringstermijn.
  3. de raadsman mag een verzoek tot wijziging van de opdracht van Opdrachtgever weigeren, als dit in kwalitatief of kwantitatief opzicht gevolg kan hebben voor de werkzaamheden.

Artikel 12 – Opschorting, ontbinding

  1. de raadsman mag de opdracht opschorten als hij door omstandigheden (die buiten zijn invloedsfeer liggen of waarvan hij niet op de hoogte was) tijdelijk zijn verplichtingen niet kan nakomen.
  2. Als nakoming blijvend onmogelijk is, kunnen partijen de opdracht ontbinden voor het deel dat nog niet is nagekomen.
  3. de raadsman mag nakoming van de opdracht opschorten of ontbinden als Opdrachtgever zijn verplichtingen niet, niet volledig of niet op tijd nakomt. Opdrachtgever moet de raadsman dan schadevergoeding betalen of schadeloos stellen.

Artikel 13 – Tussentijdse opzegging

  1. Als de raadsman de opdracht tussentijds opzegt, zal de raadsman zorgen voor overdracht van de nog te verrichten werkzaamheden aan derden, tenzij de opzegging toerekenbaar is aan Opdrachtgever. Als de overdracht van de werkzaamheden voor de raadsman extra kosten meebrengt, komen de kosten voor rekening van Opdrachtgever.
  2. de raadsman mag de opdracht direct opzeggen (en is geen schadevergoeding of schadeloosstelling verplicht) in een van de volgende gevallen:
  1. Opdrachtgever overschrijdt een betalingstermijn;
  2. Opdrachtgever is failliet of in surseance van betaling;
  3. Opdrachtgever (vennootschap) wordt ontbonden of geliquideerd;
  4. Opdrachtgever (natuurlijk persoon) wordt onder curatele gesteld of overlijdt;
  5. Er is sprake van een andere omstandigheid waardoor Opdrachtgever niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken.

Artikel 14 – Overmacht

  1. de raadsman hoeft zijn verplichtingen niet na te komen als er sprake is van overmacht.
  2. de raadsman kan tijdens de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de opdracht opschorten. Als deze periode langer duurt dan één week dan mogen allebei de partijen de opdracht ontbinden, zonder dat ze schadevergoeding verplicht zijn.
  3. Als de raadsman zijn verplichtingen deels is nagekomen en als het nagekomen gedeelte zelfstandig waarde heeft, mag de raadsman het nagekomen deel factureren.

Artikel 15 – Eigendomsvoorbehoud

  1. Alles dat de raadsman levert, blijft eigendom van de raadsman totdat Opdrachtgever al zijn verplichtingen volledig is nagekomen.
  2. Opdrachtgever moet alles doen dat hij redelijkerwijs kan doen om de eigendommen van de raadsman veilig te stellen.
  3. Als de raadsman zijn eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft Opdrachtgever onvoorwaardelijke en onherroepelijke toestemming aan de raadsman om alle plaatsen te betreden waar de eigendommen zich bevinden, zodat de raadsman deze terug kan nemen.

Artikel 16 – Garanties

  1. de raadsman garandeert dat wat hij levert, voldoet aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan op het moment van levering gesteld kunnen worden.
  2. Deze garantie geldt niet wanneer Opdrachtgever het geleverde verkeerd gebruikt.
  3. Deze garantie geldt ook niet als er een gebrek ontstaat door omstandigheden waar de raadsman niets aan kan doen.

Artikel 17 – Onderzoek

  1. Opdrachtgever moet het geleverde onderzoeken op het moment dat hij het ter beschikking krijgt of wanneer de werkzaamheden zijn uitgevoerd. Opdrachtgever moet onderzoeken of de kwaliteit en de kwantiteit van het geleverde klopt met hetgeen is overeengekomen en of het voldoet aan de eisen die partijen zijn overeengekomen.
  2. Opdrachtgever moet eventuele zichtbare gebreken binnen veertien dagen na levering schriftelijk aan de raadsman mededelen. Eventuele niet zichtbare gebreken moet hij dertig dagen na ontdekking daarvan schriftelijk aan de raadsman mededelen. De melding moet een gedetailleerde omschrijving van het gebrek bevatten.

Artikel 18 – Klachten

  1. Opdrachtgever moet eventuele klachten (hieronder uitdrukkelijk begrepen een reclame met betrekking tot verrichte werkzaamheden en/of het factuurbedrag) schriftelijk melden binnen een maand na de verzenddatum van de stukken of de informatie waarover de opdrachtgever klaagt of reclameert. Danwel binnen een maand na de ontdekking van het gebrek indien opdrachtgever aantoont dat hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken.
  2. Als Opdrachtgever een klacht op tijd indient, schort dit zijn betalingsverplichting niet op.
  3. Als Opdrachtgever een klacht later meldt, komt hem geen recht meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling.
  4. Als vaststaat dat een zaak gebrekkig is en dit op tijd is gemeld, dan zal de raadsman de gebrekkige zaak binnen een redelijke termijn na schriftelijke kennisgeving van het gebrek door Opdrachtgever vervangen, herstellen of vergoeden.
  5. Als komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten van de raadsman die daardoor zijn ontstaan (zoals onderzoekskosten) geheel voor rekening van Opdrachtgever.

Artikel 19 – Aansprakelijkheid

  1. de raadsman is alleen aansprakelijk voor directe schade van Opdrachtgever, die rechtstreeks en uitsluitend het gevolg is van een tekortkoming van de raadsman.
  2. de raadsman is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan doordat hij is uitgegaan van door Opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
  3. De aansprakelijkheid van de raadsman is steeds beperkt tot de factuurwaarde met een maximum van €5000,00.
  4. De aansprakelijkheid van de raadsman is in ieder geval beperkt tot het bedrag dat zijn verzekeraar in dat geval uitkeert.
  5. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet als de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van de raadsman.

Artikel 20 – Privacy Statement

de raadsman beschermt uw persoonlijke gegevens goed. U kunt onze privacy statement vinden op onze website.

Artikel 21 – Verjaringstermijn

De verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren tegen de raadsman is één jaar.

Artikel 22 – Vrijwaring

  1. Opdrachtgever vrijwaart de raadsman voor eventuele aanspraken van derden die schade lijden door uitvoering van de opdracht en waarvan de oorzaak niet aan de raadsman toerekenbaar is.
  2. Als derden de raadsman aanspreken, zal Opdrachtgever hem zowel buiten als in rechte bijstaan en alles doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden.
  3. Als Opdrachtgever geen maatregelen neemt, mag de raadsman zelf daartoe overgaan. Alle kosten en schade die daardoor ontstaan voor de raadsman, komen geheel voor rekening en risico van Opdrachtgever.

Artikel 23 – Intellectuele eigendom

  1. de raadsman behoudt alle rechten op door hem gemaakte plannen, documenten, afbeeldingen, tekeningen, programmatuur, creaties en de hierop betrekking hebbende informatie. Dit geldt ook wanneer daarvoor kosten in rekening zijn gebracht of wanneer er later nog verbeteringen zijn aangebracht.
  2. Opdrachtgever mag de in het vorige lid genoemde zaken niet kopiëren (als dit niet voor intern gebruik is bij Opdrachtgever), aan derden tonen of ter beschikking stellen voor een ander doel anders dan waarvoor ze door de raadsman verstrekt zijn.

Artikel 24 – Geheimhouding

  1. Tenzij er een wettelijke plicht of beroepsplicht is tot bekendmaking, zal de raadsman alle informatie van Opdrachtgever geheimhouden tegenover derden.
  2. de raadsman zal de informatie die door Opdrachtgever is gegeven niet voor een ander doel gebruiken dan waarvoor zij werd verkregen, behalve als de raadsman optreedt in een procedure waarbij deze stukken van belang kunnen zijn.
  3. Opdrachtgever zal de inhoud van overeenkomsten, opdrachtbevestigingen, offertes, rapporten, adviezen of andere al of niet schriftelijke uitingen van de raadsman niet openbaar maken en ervoor zorgen dat derden de inhoud daarvan niet zien.

Artikel 25 – Nietigheid

Als een deel van deze voorwaarden nietig of vernietigbaar is, verandert dat niets aan de geldigheid van de rest van de Overeenkomst. Het nietige of vernietigde deel wordt vervangen door een bepaling die zoveel mogelijk de inhoud van de nietige bepaling volgt.

Artikel 26 – Strijdige clausule

In het geval dat deze algemene voorwaarden en de overeenkomst tegenstrijdige voorwaarden bevatten, gelden de in de overeenkomst opgenomen voorwaarden.

Artikel 27 – Toepasselijk recht

Nederlands recht.

Artikel 28 – Bevoegde rechter

Rechtbank Gelderland.